SNS Bank, ASN Bank en RegioBank hebben opnieuw last van een storing

Klanten van SNS Bank, ASN Bank en RegioBank ondervinden opnieuw problemen met inloggen in de bankierenapps. Vorige week vrijdag was er ook een urenlange storing bij de banken, die onderdeel uitmaken van de Volksbank.

Op Allestoringen is te zien dat de bankierenapps van SNS, ASN en RegioBank niet naar behoren werken. Wie probeert in te loggen, zou een melding krijgen dat het momenteel te druk is. De klantenservice van SNS meldt dat het probleem bij de bank bekend is en zegt 'met man en macht' aan een oplossing te werken. Aanvankelijk zei de bank dat bankieren via Mijn SNS wel mogelijk is. Op een later moment meldt SNS echter dat niet alleen de app, maar ook de website en het betalingsverkeer niet goed werken.

Vorige week vrijdag, op 21 juni, was er ook een storing bij de bankierenapps van de Volksbank-banken. Uit de grafieken van Allestoringen blijkt dat er zondag aan het einde van de middag ook kortstondig problemen waren met de apps.

Update, 13.30 uur: In een eerdere versie van dit artikel stond dat klanten volgens SNS geen problemen zouden moeten ervaren bij het bankieren via Mijn SNS op de website van de bank. De bank heeft op een later moment laten weten dat er ook problemen zijn met de website en het betalingsverkeer. Het artikel is daarop aangepast.

Update, 15.25 uur: SNS Bank meldt dat Mijn SNS inmiddels weer bereikbaar is. Inloggen in de app werkt echter nog traag of lukt niet.

Door Sabine Schults

Redacteur

24-06-2024 • 10:55

109 Linkedin Whatsapp

Submitter: Freekers

Reacties (105)

105
103
52
1
0
5
Wijzig sortering
Het is tegenwoordig wel erg vaak raak bij de Volksbank-banken... Vroeger was er vrijwel nooit storing bij de SNS en nu is het om de haverklap raak.
Is dat zo? Ik heb zelf ASN maar ondervind eigenlijk zelden problemen. Vanmorgen ook nog een rekening kunnen betalen via de app. Vrijdag inderdaad wel die melding gehad met inloggen.
Even rondklikken op de statuspagina van een grote betaaldienstverlener en je komt opvallend veel storingen tegen bij de Volksbank-banken:

June 23 2024, 17:25 CEST
June 21 2024, 10:28 CEST
June 06 2024, 01:28 CEST
May 23 2024, 11:51 CEST
April 03 2024, 02:03 CEST

In een oogopslag lijkt het zelfs zo te zijn (de laatste tijd) dat de Volksbank-banken meer storingen hebben dan alle andere iDeal-ondersteunende banken bij elkaar, maar dat heb ik niet gecontroleerd. Het zit er in ieder geval niet ver af.

[Reactie gewijzigd door RienBijl op 24 juni 2024 11:38]

Ja, vanochtend rond 10.30 uur werkte ASN app nog, nu krijg ik de melding dat ik geen internet heb!! Ook inloggen via de website lukt niet. Er zijn TE veel IT problemen bij de Volksbank.
Ik heb zelf ASN maar ondervind eigenlijk zelden problemen
Dat is heel wat anders.
Als je bank een storing heeft, en jij hoeft op dat moment niets te doen, heb je ook geen last van die storing en merk je het dus niet. Als de brug open is, en je staat er niet voor heb je er geen last van ;)
Zelfde ervaring idd, afgelopen jaar is het significant toegenomen daarvoor kan ik mij geen storing herinneren (die veel impact had).
N=1 uiteraard maar afgelopen vrijdag ervaarde ik ook problemen bij ASN.
Vandaag weliswaar gelukkig (vooralsnog?) niks aan de hand.
Ik had vorige week nergens last van. Vandaag kreeg ik bij ASN in eerste instantie de melding "foutcode 500". Nu geeft ie de melding "Geen internet, probeer het opnieuw"...

Edit:
Het probleem lijkt nu toch wel wat groter. Het is niet te alleen de app maar ook op de PC kan ik niet inloggen. "Dienstverlening niet beschikbaar"... 8)7

[Reactie gewijzigd door Audioot op 24 juni 2024 13:17]

Het inloggen in de app lukt mij ook soms, dat iets bij jou wel werkt wil niet zeggen dat er geen technische problemen zijn.
Zolang de aard van de storing niet bekend gemaakt is, kun je daar enkel over speculeren. Ik vermoed dat je bij het nieuwsbericht van vorige week ook geen antwoord hebt gehad, dus laten we het op magische apparaten houden :+
Same here, kan gewoon nog inloggen en ook geld overmaken. Net als bij de vorige storing. Als "eindklant" merk ik er dus (gelukkig) weinig van :)
Ik heb SNS en als ik in de app kijkt zegt hij nu dat ik geen internet heb (wat ik natuurlijk wel heb)
Hier werkt website en app echt niet... héél irritant
Hij werkt toch ook niet in z'n eentje aan een oplossing? Ik snap dat zijn naam eronder staat, maar _Wij_ kan prima slaan op iedereen bij de bank die eraan werkt.
Als hij namens een afdeling of het hele bedrijf schrijft, had hij dat er onder moeten zetten, dus bijvoorbeeld "De directie van ASN Bank"
Hij schrijft op eigen naam, maar heeft het in die ene zin (impliciet) over (een deel van) het hele bedrijf. Ik zie hier geen probleem. Tuurlijk, het had explicieter gekund.

Verder, uit je link (jammer dat ze niks uitleggen over wanneer je op wiens naam zou moeten schrijven):
[...] gebruik je dan ik of wij om naar de afzender (jezelf en/of je bedrijf) te verwijzen?

Zowel ik als wij is mogelijk, afhankelijk van de situatie en de bedoeling. Het kan per zin verschillen of ik dan wel wij de voorkeur verdient; tegen afwisseling is geen bezwaar.
En:
Als er in een zin alleen naar de briefschrijver persoonlijk wordt verwezen, is ik het aan te bevelen persoonlijk voornaamwoord.
De Wij verwijst (impliciet!) niet alleen naar de briefschrijver persoonlijk.
Wordt er verwezen naar het bedrijf of de organisatie als geheel, of naar de afdeling die de briefschrijver vertegenwoordigt, dan is wij – of het wat minder nadrukkelijke we – de beste keus.
Dit is hier het geval, zij het impliciet.

En daarbovenop komt nog deze:
Tegen het afwisselen van ik en wij/we binnen één brief is geen bezwaar. Het kan zelfs voorkomen dat beide vormen in één zin voorkomen.

(5) Hierbij laat ik u weten dat we graag akkoord gaan met uw voorstel.

[Reactie gewijzigd door ChillinR op 24 juni 2024 14:27]

Je hoeft het niet met me eens te zijn hoor. Net wat ik al schreef. Hij zet alleen z'n naam er onder, dus dan schrijft hij namens zichzelf. Niet names iemand anders.
Hij zet zijn naam + functie, dus hij schrijft het vanuit zijn functie als directeur van de bank. Ik is hijzelf en wij is de bank.
Ik zou me er niet zo druk over maken. Je hoeft het aan niemand te bewijzen. Als het bij jou werkt, mooi. Als anderen dat niet geloven: jammer voor ze :)

Hoe dan ook lijkt het me wel duidelijk dat een storing niet altijd voor iedereen en op exact hetzelfde moment is, wat opzich niet gek is gezien er waarschijnlijk meerdere servers en diensten worden gebruikt en er niet altijd een single point of failure hoeft te zijn. Net als bugs bij bijv. smartphones: de één schrijft een toestel volledig af vanwege bugs X en Y, en een andere gebruiker heeft daar totaal geen last van.
3e keer in een maand +1 dag.

Ben wel benieuwd of ze uiteindelijk met uitleg komen wat er nou precies mis was (waarschijnlijk niet). Want hier moet iets bijzonders aan de hand zijn, kan me niet heugen dat een andere bank zo vaak in zo'n korte tijd dergelijke storingen had.

Nu kan ik ook niet meer op de site inloggen, want dit moet met verificatie via de app (dit was voorheen wel mogelijk omdat verificatie kan worden gebruikt zonder het rekeningoverzicht e.d. te laden)

[Reactie gewijzigd door kid1988 op 24 juni 2024 13:26]

ING krijgt de kritiek dat er vaak storing is ook geregeld hoor. Het is maar net hoeveel mensen er op dat moment last van hebben.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 24 juni 2024 12:17]

Klopt. Ik heb ook ABN, en vind de uptime eigenlijk best imposant. Alleen zie je altijd wel bij dit soort berichten dat er mensen zijn die het anders beleven. Ook bij ABN of Rabobank, altijd opmerkingen dat het wel heel vaak gebeurd, puur op gevoel.
Kon net niet met apple pay met SNS bank betalen
Same here, daar sta je dan met je boodschappen :?
Daarom moet je ook een alternatieve manier van betalen meenemen. Als je afhankelijk bent van 1 techniek weet je dat het wel eens mis gaat.
Tijd om het om te draaien en KYB (Know Your Bank) te introduceren.
KYB maakt het mogelijk om sla's, uptime historie, cobal percentage, disaster recover en de algemene staat van de infrastructuur en applicaties op te vragen.

[Reactie gewijzigd door Geert de Graaf op 24 juni 2024 12:55]

Hier ben ik het best mee eens eigenlijk. Ik heb een kwartiertje zitten googelen, maar er is echt niets te vinden over dingen als ISO 27001, ISAE 3402 (al is die denk ik niet van toepassing) of SOC2.

Aan wat voor bedrijfscontinuïteits- en beveiligingsmaatregelen moeten banken eigenlijk voldoen? Ik zou het erg boeiend vinden om hier een achtergrondartikel over te lezen (cc @sabineschults).
Het aantal Volksbank/ASN-storingen is zeker erg toegenomen. Vooral irritant i.c.m. het steeds verder ophogen van de tarieven die ik voor de dienstverlening betaal... Dat geld gaat blijkbaar niet naar IT ;)
Hier zat ik inderdaad ook aan te denken. Verder moet alles digitaal. Contante betalingen mogen straks niet meer hoger zijn dan 3000 euro. Zorg er dan op z'n minst voor dat de (verplichte) dienstverlening online is.
Volgens SNS moet 'Mijn SNS' wel werken maar die geeft ook vrolijk aan Internal Server Error.
Dat is dan in ieder geval een meer zelfkritisch dan "geen netwerk beschikbaar" wat de Android app gaf. Een diagnose die de app niet eens zou moeten stellen. "Kan geen verbinding met server leggen" zou een betere omschrijving zijn omdat dan de oorzaak meer in het midden gelaten wordt. Met internal server error weet de gemiddelde tweaker genoeg, maar voor een gemiddelde gebruiker is dat natuurlijk paniek.

Inloggen met de app naar Sns bank werkt nu trouwens weer aan deze kant.

[Reactie gewijzigd door teacup op 24 juni 2024 22:36]

Bezuinigingen.
Personeel word ontslagen.
Filialen gesloten.
En een app die vaak niet werkt en waarvoor je ook moet betalen elke maand.

Hulde voor de sns bank
Ik denk dat elke bank wel in dit rijtje past om eerlijk te zijn.
Lijkt voorbij te zijn, ik had er ook last van maar net via ASN app een betaling kunnen doen.
Ook hier zojuist weer succesvol ingelogd op de ASN app en geld overgeboekt zonder problemen.
Inmiddels al twee uur de gehele bank offline voor (vrijwel?) iedereen... dat is nogal een ernstige storing! Vraag me toch af wat zoiets kan veroorzaken... Bij diverse banken gewerkt, op het moment dat de online dienstverlening eruitvloog was het altijd meteen alle hens aan dek, iedereen aan de slag om het te fixen. En meestal draaide de boel dan weer in max. 10-15 minuten.
Werkt hier gewoon weer. heel soms nog een error maar kon gewoon weer een tikkie betalen, rekeningen bekijken en overboekingen doen


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn